Strategia rozwoju. Przejście od statycznej do dynamicznej
Strategia firmy, przy tym kryzysie zdrowotnym, który zakwestionował wszystkie parametry, zarówno krajowe, jak i międzynarodowe, wymaga dobrych praktyk, aby nie ponieść porażki na lodzie, a wręcz przeciwnie – utrwalić firmę. Skup się na podstawach.
Biznesplan – jego zalety.
Biznesplan nie jest tylko narzędziem, które ma sprawić, że rzeczy będą ładnie wyglądać, ani nie jest przydatny tylko do znalezienia funduszy. Jeśli pozostaje ona podstawą w negocjacjach między przedsiębiorcą a jego przyszłymi inwestorami, to dlatego, że pozwala im ocenić perspektywy biznesu i jego szanse na sukces, ale jest niezbędna na wielu płaszczyznach. Pozwala to na wyrównanie szans danych firmy i uwzględnienie środowiska, w którym się rozwija. Oprócz tego wkładu, umożliwia on opracowanie strategii, sprawdzenie, czy przepływy pieniężne wytrzymają wstrząs lub czy marże są wystarczające do wygenerowania zysku. Biznesplan ma wiele zastosowań, nawet jeśli często jest krytykowany za brak realizmu w obliczu różnych okoliczności. Przede wszystkim pozwala zrobić krok w tył, co jest trudne dla przedsiębiorców, którzy często są zanurzeni w działalności operacyjnej.
Biznesplan – zawsze w permanentnej rewolucji.
Kto powiedział, że biznesplan jest dziełem sztuki, które z czasem zyskuje na wartości, zwłaszcza jeśli jest nietknięty i trzymany w szufladzie? Obecna sytuacja pokazała nam, że skrupulatnie przygotowane plany biznesowe zostały w niektórych przypadkach zakwestionowane przez szalony wiatr kryzysu zdrowotnego. Należy pamiętać, że parametry zmieniają się w każdej chwili, nawet poza kryzysami, dlatego przedsiębiorca musi stale dostosowywać biznesplan, aby służył jako punkt odniesienia dla prowadzenia działalności. Przy zakładaniu firmy lub nowego projektu sporządzenie biznesplanu jest niezbędnym krokiem i przedsiębiorcy poświęcają na to niekiedy dużo czasu. Dokument ten zawiera wszystkie informacje dotyczące działalności przedsiębiorstwa, w szczególności pod względem finansowym, materialnym i ludzkim, a zatem jest niezbędny do monitorowania rozwoju przedsiębiorstwa.
Badania rynku – oko na konkurencję.
Kondycja rynku może się zmieniać i obecne okoliczności to potwierdzają. Niektórzy wykorzystują kryzys do znalezienia nowych możliwości i skorzystania z faktu zniknięcia konkurentów, inni zaś szukają sposobu na utrzymanie się przy życiu, na przykład z powodu braków w zapasach lub niedoborów surowców. Ale dzięki badaniom rynku można znaleźć nowe możliwości.
Rynek jest zawsze pełen niespodzianek.
Jeden dzień na szczycie, kolejny miesiąc na dnie – nic nie jest mniej pewne niż stan rynku. Mimo, że możliwe jest sporządzenie prognoz, jakieś wydarzenie może szybko wywrócić te liczby do góry nogami. Na przykład, jeśli na rynku pojawi się poważny konkurent lub, odwrotnie, jeśli klienci nagle zainteresują się Twoim produktem, wszystkie prognozy zawarte w badaniu rynku zostaną zweryfikowane. Jeśli chcesz podejmować strategiczne decyzje dotyczące przyszłości swojej firmy, ważne jest, aby opierać się na dokładnych i aktualnych danych rynkowych. Dobra znajomość rynku jest niezbędna do podejmowania właściwych decyzji dotyczących rozwoju firmy.