10 najczęstszych błędów popełnianych przez przedsiębiorców
Popełnianie błędów może pomóc Ci zdobyć doświadczenie, ale równie dobrze możesz unikać tych, które mogą Ci zaszkodzić i zatrzymać rozwój Twojego biznesu lub wywołać emocje, które mogą doprowadzić Cię do wypalenia zawodowego. Przedsiębiorcy często borykają się z tymi samymi trudnościami. Może to być zaskakujące, biorąc pod uwagę różnorodność profili przedsiębiorców i różne sektory, w których działają. Jednak te same błędy często prowadzą do porażki.
Błąd 1: wybór niewłaściwego partnera.
Istnieje wiele firm, które upadają z powodu złego partnerstwa. Chociaż problemy między partnerami mogą wydawać się łatwe do uniknięcia (ponieważ partnera wybiera się a priori kogoś, komu się ufa i kogo się szanuje), liczne przypadki konfliktów między partnerami wymagają ostrożności i dobrych ram dla relacji między partnerami. Nie zapomnij określić, tak szybko jak to możliwe: podział udziałów, role, śmierć lub choroba jednego z partnerów, godziny pracy, długoterminowe cele… Wszystko musi być zdefiniowane.
Błąd 2: zaniedbanie oceny własnych zdolności.
Jednym z głównych kroków, które założyciele często zaniedbują, jest ocena osobista. Często wydaje się oczywiste, na podstawie studiów i doświadczenia zawodowego każdej osoby, jaka jest jej rola. Nie są to jednak jedyne elementy, które należy wziąć pod uwagę, zwłaszcza chęć rozwoju w danej funkcji. Innymi ważnymi parametrami są motywacje do przedsiębiorczości, które nie są takie same dla każdego przedsiębiorcy. Dokonaj osobistej oceny, aby ustalić, czy przedsiębiorczość naprawdę Ci odpowiada.
Błąd 3: pozostawanie w swojej strefie komfortu.
Produkt jest często strefą komfortu przedsiębiorcy. Przez wiele miesięcy, które często zamieniają się w lata, widzimy przedsiębiorcę, który pracuje nad swoim produktem, ale nigdy nie wprowadza go na rynek. A przecież doświadczenie w terenie i opinie użytkowników są często kluczowymi elementami w definiowaniu „ostatecznego” produktu, który zostanie wprowadzony na rynek. Pamiętaj, że z czasem Twój produkt będzie się rozwijał. Wprowadzenie na rynek idealnego produktu od samego początku jest prawie niemożliwe. Świadczy o tym wiele wersji produktów, które są udoskonalane lub modeli biznesowych, które są całkowicie kwestionowane przez niektórych przedsiębiorców.
Błąd 4: dokonywanie złych prognoz.
Jedną z najłatwiejszych rzeczy do zrobienia dla przedsiębiorców jest tworzenie prognoz (zwłaszcza sprzedażowych) opartych na tym, co chcą osiągnąć. Na przykład, liczba klientów wzrasta zgodnie z rentownością biznesu, lub średnim koszykiem. Te prognozy, które są jednak wykorzystywane do ustalenia potrzeb finansowych, nie są zaniedbywane i będziesz musiał być tak obiektywny, jak to możliwe, aby określić, czy będziesz w stanie oprzeć się w okresie początkowym, zwłaszcza jeśli sprzedaż jest gorsza niż myślisz.
Błąd 5: podcinanie cen, aby zarobić więcej.
Najczęstszą praktyką przedsiębiorców, którzy chcą się przebić na rynku, jest myślenie, że wszystko, co muszą zrobić, to podciąć swój produkt. Podcinanie oznacza jednak obniżanie marży i sprzedawanie więcej, aby zachować rentowność. Ponadto, ustalone konkurenci mogą również obniżyć swoje ceny i może się okazać, że w wojnie cenowej, gdzie rzadko będzie wygrać nad ustalonym konkurentem. Pracuj nad swoimi zaletami, aby uzasadnić cenę, która pozwoli zachować marże. Sprzedawanie lepiej, a nie więcej jest często rozwiązaniem, które pozwoli Ci osiągnąć maksymalne wyniki przy minimalnym wysiłku.
Błąd 6: zapominanie, że dobre wyniki nie oznaczają przepływu gotówki.
Kiedy biznes nabiera rozpędu, koszty często rosną proporcjonalnie. Wydatki piętrzą się, a początkowa prognoza przepływów pieniężnych może być zupełnie nieadekwatna. Świadczy o tym wiele firm, które bankrutują nie z powodu braku klientów, ale z powodu braku środków finansowych niezbędnych do prawidłowego rozwoju firmy. Nie wahaj się zmierzyć przepływów pieniężnych wymaganych w nadchodzących miesiącach i zaktualizować swoje arkusze kalkulacyjne dotyczące zapotrzebowania na przepływy pieniężne. Jeśli przepływ gotówki nie nadąża, należy rozważyć wszystkie możliwe rozwiązania i wdrożyć je tak szybko, jak to możliwe.
Błąd 7: zapominanie o obserwowaniu konkurencji.
Każdy ma konkurenta, bezpośredniego lub pośredniego, bez względu na to, jak innowacyjny jest Twój produkt. Aby je zidentyfikować, nic prostszego: pomyśl o wszystkich produktach, które mogą zastąpić Twój produkt, aby zapewnić tę samą usługę. Znajdziesz wtedy wszystkich swoich pośrednich konkurentów. Przykład: w przypadku rowerów mogą to być samochody, pociągi, hulajnogi itp. Choć mogą one pełnić inne funkcje niż Twój produkt, a Twój produkt może być najlepszy, nadal stanowią konkurencję – zwłaszcza, gdy wartość dodatkowa dostarczana przez Twój produkt jest niska.
Błąd 8: niewłaściwa prezentacja produktu.
Posiadanie najlepszego produktu nie wystarczy, aby sprzedawał się on sam. Aby Twój produkt się sprzedawał, musisz najpierw wiedzieć, jak go zaprezentować w skuteczny sposób, który jest zrozumiały dla wszystkich kupujących. Świadczy o tym wiele rozwiązań, które pojawiły się w „chmurze”, gdy nikt nie rozumie, co to znaczy. Przećwicz więc prezentację swojego produktu w ciągu jednej minuty i wyjaśnij, w jaki sposób zaspokaja on potrzebę. Jeśli widzisz, że Twoi słuchacze nie rozumieją, zacznij od nowa, upraszczając swoją wypowiedź, aż będzie ona zrozumiała dla kogoś, kto nie wie nic o branży. Rola tej osoby będzie polegała na odgrywaniu „kandydata”.
Błąd 9: nieprzewidywanie zmian rynkowych i kryzysów.
Po ustaleniu na rynku i produkt sprzedaje się dobrze. Łatwo jest popaść w rutynę, która sprawia, że Twój produkt przestaje być świeży. Aby pozostać konkurencyjnym na swoim rynku, nie wahaj się zawsze zadawać sobie pytań, aby nadal zaspokajać potrzeby swoich klientów i oferować im ulepszenia. Twój produkt, który jest stale udoskonalany, staje się trudniejszy do skopiowania przez nowych uczestników rynku, których rozwiązania mogą okazać się przestarzałe, zanim jeszcze zostaną wprowadzone na rynek.
Błąd 10: przepłacanie lub nadmierne wydawanie pieniędzy.
Po pozyskaniu funduszy, otrzymaniu pożyczki lub podpisaniu dużego kontraktu, jednym z najgorszych odruchów jest często szybkie wydanie wszystkiego, co się otrzymało, bez uwzględnienia tego, że mogą być konieczne inne wydatki lub że firma może nie rozwijać się zgodnie z oczekiwaniami. Zachowaj więc margines bezpieczeństwa na wypadek nieprzewidzianych zdarzeń lub weź pod uwagę prognozy, które możesz uznać za pesymistyczne, aby sprawdzić, czy przepływy pieniężne pozostaną na zielonym poziomie.