Jak rozwijać liderów w firmie na styl amerykański?

Rozwój i trwałość firmy zawsze opiera się na zdolności do integrowania liderów. Prawda jest taka, że dopóki firma zależy tylko od lidera, jej rozwój będzie ograniczony, natomiast jeśli lider doda lub rozwinie ludzi zdolnych do kierowania i wzięcia odpowiedzialności za działanie, będzie mógł poświęcić się innym działaniom przynoszącym wartość dodaną. Przemiana i poszukiwanie talentów w firmie ma ogromne znaczenie, co wielu przedsiębiorców podkreśla w ramach swojego stylu zarządzania. Wyłonienie przyszłych liderów firmy, znalezienie najbardziej utalentowanych osób, które będą w stanie zarządzać określonymi obszarami firmy, nie jest łatwym zadaniem. Pojawia się więc pytanie, jak wyszkolić i znaleźć takich liderów w naszej firmie, aby zapewnić jej przyszłość i zrównoważony rozwój?

Znaczenie dobrej rekrutacji.

Rekrutacja wydaje się być tym obszarem, w który należy więcej inwestować. Aby to zrobić, należy najpierw określić oczekiwane umiejętności zawodowe, te, które według Ciebie najlepiej uosabiają przyszłego lidera. Szkolenie wewnętrzne może się odbyć tylko wtedy, gdy znajdziesz idealnego kandydata, który prezentuje najlepszy profil dla Twojej firmy. Bez względu na to, czy jest to proces krótko- czy długoterminowy, nie wahaj się poświęcić dużo czasu i energii na znalezienie idealnego kandydata. Następnie do Ciebie należy decyzja, czy chcesz rekrutować wewnętrznie (spośród istniejących pracowników) czy zewnętrznie. Każde rozwiązanie ma swoje wady i zalety pod względem kosztów i czasu. Ważne jest, aby znaleźć najciekawszy profil, taki, który połączy w sobie wszystkie cechy, które kształtują lidera jutra.

Po co szkolić nowych liderów?

Szkolenie nowych liderów w firmie to sposób na znalezienie odpowiednich osób, które przejmą ważne obowiązki, ale także na zapewnienie zmian w firmie. Niezależnie od tego, czy chodzi o przekazanie nowemu liderowi pewnych zadań, czy też powierzenie mu ważnych obowiązków, zainteresowanie szkoleniem przyszłego lidera jest oczywiste. Może to być jeden z Twoich bezpośrednich pracowników lub osoba spoza firmy, ale w obu przypadkach szkolenie musi być przeprowadzone według bardzo precyzyjnych kryteriów. Możesz zdecydować się na całkowite zaufanie, np. powierzając nowe obowiązki wybranej osobie i pozostawiając jej całkowitą samodzielność. Możesz też zdecydować się na znaczne wsparcie, będąc stale u boku swojego nowego lidera. Do Ciebie należy zdefiniowanie metod szkoleniowych, które preferujecie i które najlepiej odpowiadają tożsamości firmy.

Szkolenie pracownika.

Oprócz przedstawionej powyżej ścieżki (znalezienie idealnego kandydata wewnątrz lub na zewnątrz firmy, a następnie przeszkolenie go), należy zwrócić uwagę na sytuację, która występuje w wielu firmach. Dla właścicieli firm i menedżerów we wszystkich sektorach, czasami o wiele ciekawsze może być przeszkolenie bezpośredniego pracownika (czasami jest to mniej żmudne) niż znalezienie kolejnej osoby z zewnątrz. Korzyść z polegania na pracowniku? Zna on już projekt firmy, jej główną ideę i ogólnego ducha. Wyszkolenie pracownika na przyszłego lidera wydaje się być w tym przypadku dużo łatwiejsze

Niektórzy pracownicy mogą być niechętni do objęcia stanowiska lidera danej jednostki w firmie. Awans nie zawsze jest dobrze odbierany przez pracowników, którzy mogą nie akceptować takiej możliwości. Nie wahaj się przedstawić im wielu korzyści, które są dla nich dostępne, w zakresie rozwoju kariery, a przede wszystkim wszystkiego innego. Podkreśl również fakt, że wasze stosunki zawodowe będą tylko wzmocnione i poprawione. Wzmocnienie więzi, rozwój kariery, pomysł, aby jeden z pracowników został liderem w firmie ma wiele zalet, które warto podkreślić.