Jak mniejsze firmy mogą konkurować z większymi markami?
W dzisiejszym wysoce konkurencyjnym klimacie, w jaki sposób mniejsze firmy mogą konkurować z większymi markami? Zaskakującą odpowiedzią jest to, że konkurują bardzo dobrze – zwłaszcza gdy mają odpowiednie strategie i narzędzia, aby iść w z gigantami branży. Nikt nie mówi, że właścicielom małych firm łatwo jest pokonać gigantów handlu detalicznego, ale zawsze będą w stanie zaoferować coś innego. Małe dodatki nie muszą kosztować ziemi: ładna usługa pakowania prezentów, próbki, osobista wiadomość dla klientów i inne indywidualne akcenty mogą dać im przewagę nad większymi konkurentami.
Relacje osobiste
Budowanie osobistych relacji z klientami to idealny sposób na konkurowanie z dużymi markami. Jest to strategia, którą często stosują małe firmy. Podczas gdy duże firmy koncentrują się na generowaniu dużej sprzedaży, często nie zapewniają najlepszej obsługi klienta.
Korzystanie ze strategii, która buduje osobiste relacje z klientami, jest skutecznym sposobem na zapewnienie mniejszym markom przewagi. Ludzie nie zawsze szukają tylko najniższych cen – chcą również wydać swoje ciężko zarobione pieniądze w firmie, którą lubią, ponieważ czują się docenieni.
Wzmocnij relacje z klientami, idąc o krok dalej. Pomóż ludziom znaleźć dokładnie to, czego szukają i upewnij się, że Twoja usługa jest nienaganna. Dobre maniery mają długą drogę, więc zawsze mów „proszę” i „dziękuję”, uśmiechnij się i zapytaj, jak się mają. Kiedy klient pozna Cię na bardziej osobistym poziomie, zacznie ufać Twojej firmie, co jest kluczem do uzyskania przewagi nad dużymi firmami.
Znalezienie swojej niszy
Kiedy klienci szukają produktu, istnieje duża szansa, że będą mogli go znaleźć online – ale zakupy online nie zapewniają wiedzy, którą można uzyskać rozmawiając z prawdziwą osobą w sklepie stacjonarnym. Chociaż będzie wiele opcji online, nie będziesz mógł spojrzeć na nie obok siebie i porozmawiać z kompetentnym członkiem personelu o korzyściach.
Zamiast nadmiernie obciążać zasoby, aby zaopatrzyć się w jak najwięcej produktów, małe firmy mogą skorzystać ze znalezienia swojej niszy i specjalizacji w określonej linii. Mogą wykorzystać swój rozmiar jako zaletę, dostarczając specjalistycznych informacji, których duże marki nie są w stanie zrobić. Znajdź mały, ale lojalny segment puli klientów, stwórz solidną pozycję i stamtąd zbuduj swój biznes.
Znalezienie swojej niszy
Połącz siły z innymi małymi firmami w Twojej okolicy, aby gigant handlu detalicznego nie mógł po prostu zamiatać i oferować cen, z którymi nie możesz konkurować. Wielu małych handlarzy współpracuje ze sobą, więc duże firmy nie mogą wygrać, stosując technikę „dziel i rządź”.
Postrzegaj swoich sąsiadów jako ludzi, którzy są po twojej stronie, a nie wroga. Większość obszarów handlowych w mniejszych centrach miast ma różnorodne sklepy, więc nie konkurujesz ze sobą. W tym celu w Wielkiej Brytanii ruszyła kampania Save the High Street. Tworzenie partnerstw w zakresie marketingu, promocji, kampanii reklamowych i stron internetowych może stworzyć siłę w liczbach.
Firmy partnerskie mogą oferować specjalne oferty i promocje, które przynoszą korzyści wszystkim jako całości. Im bardziej jesteś zaangażowany w swoją sieć lokalną, tym większa będzie lojalność. Zamiast być jednostką bez twarzy, drobny przedsiębiorca może być twarzą społeczności. Zwiększ zaangażowanie lokalnego klienta i współpracuj z innymi organizacjami partnerskimi w celu opracowania innowacyjnych kampanii marketingowych i promocji.
Myśl z rozmachem
Pamiętaj, że nawet najmniejsze firmy musiały od czegoś zacząć. Jeff Bezos, założyciel największego na świecie sprzedawcy internetowego, Amazon, ma szacunkową wartość netto 142 miliardów dolarów i został uznany za najbogatszego człowieka na świecie przez Bloomberg Billionaire Index w 2018 roku.
Zaczynał w lipcu 1994 roku od sprzedaży książek z garażu, używając używanego komputera. Obecnie Amazon stanowi około jednej trzeciej całkowitej sprzedaży e-commerce w Ameryce i ma ponad 600 000 osób na całym świecie. Bezos wkrótce zdał sobie sprawę, że musi wejść na pokład rewolucji e-commerce, która dopiero się zaczynała. Opracował nowy biznesplan dla swojej firmy, aby to odzwierciedlić i ryknął do sukcesu.
Potężny gigant napojów bezalkoholowych Coca-Cola, wyceniany obecnie na około 232,32 miliarda dolarów, rozpoczął działalność jako mała firma założona przez farmaceutę Johna Pembertona z jego sklepu w Columbus w stanie Georgia w 1886 roku. Stworzył tajną recepturę, ale napój był pierwotnie sprzedawany jako mający korzyści zdrowotne.
Pemberton został ranny w wojnie secesyjnej i próbował znaleźć coś, co pomogłoby złagodzić ból w tym czasie. W 1892 roku sprzedał małą firmę przedsiębiorcy Asa Griggs Candler za 1 750 USD. Candler był zaintrygowany słodkim smakiem Coca-Coli i zamiast tego sprzedawał ją jako napój bezalkoholowy.
Był promowany jako „napój wstrzemięźliwości” ze względu na obowiązujące wówczas przepisy prohibicyjne, które zakazywały alkoholu. Dziś Coca-Cola stała się liderem rynku i jest znana jako wiodąca marka napojów bezalkoholowych na świecie.
Proste zmiany w marketingu i brandingu mogą mieć znaczenie i mogą pobudzić rozwój małej firmy w dużą i dochodową.