Te zasady pomogą Ci zdobyć i utrzymać klientów
Jak przekonać tych pierwszych klientów do zakupu Twojego produktu lub usługi? Nie ma idealnej recepty na gwarantowany sukces. Możemy jednak udzielić Ci kilku przydatnych wskazówek dotyczących rekrutacji Twoich pierwszych klientów.
Nie skupiaj się tylko na zwolennikach.
Kiedy prezentujesz swój najnowszy produkt lub pomysł, zawsze warto skupić się bardziej na krytykach niż na ludziach, którzy uważają, że Twój pomysł jest świetny. Wyobraź sobie: podczas prezentacji 9 na 10 osób na widowni mówi, że uważa Twój pomysł za dobry. To jest coś, z czego można się cieszyć. Ale ta „negatywna” osoba jest kluczowa. Za pomocą kilku wymownych uwag może przekonać zwolenników o możliwych słabościach Twojego pomysłu.
Ale nie daj się zastraszyć sali pełnej sceptyków. Wiele innowacyjnych produktów lub usług pokonało góry oporu. To, że inni nie wierzą bezpośrednio w Twój pomysł, nie oznacza, że powinieneś się poddać. Podążaj za swoją intuicją. Zamiast się poddawać, lepiej wziąć sobie do serca krytykę i wprowadzić ewentualne poprawki. Dlatego zawsze skupiaj się bardziej na „nie” niż na „tak”.
Najważniejsi są pasjonaci i niszowa publiczność.
I znowu to samo, stare porzekadło „jakość ponad ilość”. A przecież ma to kluczowe znaczenie dla rozwoju Twojej bazy klientów. Zacznij od małych rzeczy. Zbuduj ograniczoną bazę zaangażowanych klientów i regularnie sprawdzaj, co sądzą o Twoim produkcie lub usłudze. Zapomnij na razie o tym stutysięcznym kliencie. Mała grupa, która uważa, że Twój produkt jest świetny i promuje go wśród przyjaciół i rodziny jest tym, czego potrzebujesz.
To kuszące, aby wypełnić ogólną potrzebę, ale nisza rynkowa z wysokim zapotrzebowaniem na konkretne usługi lub towary oferuje więcej możliwości. Wiele firm, znanych marek zaczynało lokalnie, by znacznie później podbić rynek międzynarodowy.
Najpierw dopracuj produkt, później sprzedaj.
Aby mieć pewność, że ktoś będzie chciał kupić Twój produkt lub usługę, jest tylko jedna rzecz do zrobienia: wprowadzić go na rynek. To oczywiście łatwiej powiedzieć niż zrobić. Możesz potrzebować więcej czasu i pieniędzy, ale nadal chcesz wiedzieć, jakie jest zapotrzebowanie na Twój produkt.
Co możesz zrobić? Jedną z możliwości jest założenie strony internetowej, na której znajdą się wszystkie informacje o Twoim produkcie, uzupełnione ciekawymi treściami. Kiedy strona (na której jeszcze nic nie jest sprzedawane) jest już online, wysyłasz ruch na swoją stronę. Śledząc liczbę odwiedzających, którzy są zaangażowani i zainteresowani, możesz oszacować popyt na Twój produkt.
Jeśli jedna trzecia odwiedzających, których skierowałeś na swoją stronę (na przykład przez reklamę), jest również aktywna z Twoją treścią, jesteś na dobrej drodze. Jeśli tylko 10% jest naprawdę skupionych na tym, co masz do powiedzenia, dopracuj swój produkt lub usługę przed wprowadzeniem jej na rynek.
Wartość tego, co jest za darmo.
Sprawdzonym sposobem na ocenę wartości Twojego produktu jest rozdanie go za darmo. W najlepszym przypadku tworzysz szum: ludzie rozmawiają o tym, co masz do zaoferowania. Jest to dobry wskaźnik tego, jak duże będzie zapotrzebowanie na płatną wersję.
Istnieją jednak wyjątki. Termin „za darmo” ma czasem negatywny wydźwięk. Może to sprawiać wrażenie, że Twój produkt lub usługa nie są wystarczająco dobre, aby za nie zapłacić. Albo, że istnieje różnica w jakości. Możemy jednak ogólnie powiedzieć, że jeśli nie pozbędziesz się swojego produktu za darmo, masz poważny problem strukturalny.